Allah swt berfirman: Maksudnya. 2288221Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan por Allah Allah Dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka lebih berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka, jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak) Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang - Orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 229 Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu ) Kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri Untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu) itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang Yang zalim. 230 Sesudah (diceraikan dua kali), Itu jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain. Setelah itu Kalau ia diceraikan, maka mereka berdua (suami lama dan bekas isterinya), tidaklah berdosa untuk kembali (berkahwin semula), jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan hukum Alá, dan itulah aturan-aturan hukum (uh suami baru itu dan habis idahnya) Allah, diterangkanNya kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan memahaminya. 231 Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik. Dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula dengan maksud memberi replaceat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka) dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menganiaya dirinya sendiri. Dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan Perhaman) dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu Iaitu Kitab (Al-Quran) dan ilmu hikmat, untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. Dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah maha mengetahui Akan tiap-tiap sesuatu.8221 1- Quru8217 (). Adalah satu kalimah yang boleh membawa dua maksud yang saling bertentangan (). Perkataan Quru8217 dalam bahasa Árabe boleh digunakan untuk membawa maksud haid dan boleh juga membawa maksud suci. Disebabkan perkataan ini, para Ulama berbeza pendapat tentang maksud yang dikehendaki oleat ayat al-Quran. 2- Bu8217uulatuhunna (16151615161816141615161516141617). Bu8217uul () Adalah kalimah jama8217 (plural) bagi Ba8217lu (16141618) yang bermaksud suami, maka (16151615161816141615161516141617) membawa maksud suami-suami mereka (). 3- Darajah (). Dari segi bahasa al-Darajah membawa maksud kedudukan yang tinggi () 4- 8216Azizun Hakim (). Membawa maksud yang tidak dapat dikalahkan kekuasaannya, yang menang dan tidak dapat dikalahkan. Maha bijaksana (Hakim) di dalam hukum-hakamnya dan perbuatannya. 5- Al-Tolaq (). Al-Tolak ialah membuka ikatan pernikahan. 6- Tasrih (). Melepaskan sesuatu, seperti melepaskan rambut untuk memisahkan sebahagian dengan sebahaian yang lain. 7- Fabalagh-na Ajalahunn (161416181614 161416151617). Iaitu hampir tamat tempoh iddah. Berkata orang árabe. Telah sampai ke bandar itu jika telah hampir sampai kepadanya. () 8- Dhiraran (). Iitu bertujuan memudharatkan () 9- Ta8217dhulu hunn (), al-8216Adhlu () membawa maksud melarang dan menyukarkan atau menyempitkan (), maka maksudnya ialah. 8220Jangan kamu melarang mereka (isteri yang ditalak) dari berkahwin dengan sesiapa yang mereka kehendaki dari kalangan suami-suami selepas habis iddah.8221 Allah swt menerangkan di dalam firmanNya berkenaan isteri-isteri yang telah ditalakkan oleh suami-suami mereka kerana sebab-sebab tertentu. Para isteri yang ditalak tersebut hendaklah menunggu beberapa tempoh, iaitu selama tempoh iddah, tiga kali cuci atau tiga kali haid untuk memastikan kesucian rahim mereka, sehingga tidak memungkinkan percampuran nasab jika mereka berkahwin lain. Namun suami-suami yang telah mentalakkan isteri-isteri mereka, mereka adalah lebih berhak ke atas isteri-isteri yang telah mereka talakkan selama dalam tempoh iddah. Ini bertujuan untuk membaiki hubungan sesama suami isteri. Dan inilah antara hikmah disyariatkan talak di dalam Islão, supaya suami isteri dapat berfikir dengan waras dalam tempoh iddah dan mereka merujuk semula untuk memperbaiki lagi segala kekurangan dalam hubungan sesama mereka. Setelah itu Allah swt menjelaskan bahawa talak yang dibenarkan itu adalah sebanyak dua kali. Dalam erti kata talak yang boleh rujuk semua. Jika seseorang suami mentalak isterinya buat kali yang ketiga, maka tidak dihalalkan lagi kepadanya isteri tersebut (tidak boleh rujuk semula) sehinggalah isterinya berkahwin dengan lelaki yang lain. Allah swt juga tidak membenarkan bagi mana-mana suami yang telah mentalakkan isterinya, mengambul semula mahar yang telah diberikannya kepada isterinya tersebut kerana antara mereka telah berlakunya perhubungan suami isteri, melainkan jika dibimbangi tidak dapat melaksanakan hukum hakam Allah. Atau si isteri tidak mahu lagi bersama dengan suaminya, lalu dia mengeluarkan sejumlah harta kepada suaminya untuk si suami tersebut menceraikannya. Maka ini tidak mengapa. Allah swt juga menegaskan di dalam ayat tersebut kepada para suami untuk mereka bergaul dengan isteri-isteri mereka dengan cara yang baik tanpa memberi mudharat kepada para isteri. Demikian juga Allah mengarahkan para wali (wali nikah) ingressou na lista de tópicos e escreve: menghalang wanita di bawah jagaannya merujuk semula kepada suami yang telah menceraikannya, jika sememangnya dia menghendaki rujuk. Terutamanya jika keadaan telah menjadi elok dan zahir tanda-tanda penyesalan pada kedua-dua suami dan isteri untuk kembali menjalani kehidupan yang lebih baik. Pertama. Diriwayatkan bahawasanya di kalangan orang-orang árabe jahiliyyah, tidak ada bilangan di dalam talak. Seseorang lelaki di zaman jahiliyyah boleh mentalakkan isterinya seberapa banyak yang dia suka. Apabila dia memerlukan isteri yang telah ditalaknya, dia rujuk semula. Maka lelaki bermain dengan talak terhadap isterinya. Lalu seorang wanita mengadu kepada Nabi viu keadaan tersebut maka turunlah ayat: Maksudnya. 8220Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu ) Kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri Untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu) itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang Yang zalim.8221 (al-Baqarah. 229) Kedua. Ibn Jarir meriwayatkan daripada Ibn 8216Abbas ra. Katanya. 8220Terdapat seorang lelaki yang mentalakkan isterinya, kemudian merujuk semula sebelum tamat iddahnya kemudian Mentalakkannya pula. Lelaki tersebut berbuat begitu bagi tujuan memberi mudharat kepada isterinya, lalu Allah swt menurunkan ayat: Maksudnya. 8220Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik. Dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula dengan maksud memberi replaceat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka) dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menganiaya dirinya sendiri. Dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan Perhaman) dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan ilmu hikmat, untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. Dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya Allah maha mengetahui akan Tiap-tiap sesuatu.8221 (al-Baqarah. 231.) Ketiga. Al-Bukhari dan al-Tirmizi meriwayatkan daripada Ma8217qal bin Yasar () bahawasanya dia telah mengahwinkan saudara perempuannya dengan seorang lelaki dari kalangan muslim pada zaman Nabi viu. Setelah berlalu beberapa Tempo, suaminya mentalaknya e tidak merujuk kembali sehingga tamat tempoh iddahnya. Setelah itu, lelaki tersebut ingin kembali kepada é Terinya dan isterinya juga ingin kembali kepadanya, lalu Ma8217qal berkata kepada lelaki tersebut. 8220Wahai orang yang keji, aku telah memuliakan kamu dengannya dan mengahwinkan kamu dengannya, kemudian kamu mentalak dia. Demi Allah dia tidak akan kembali kepada kamu selama-lamanya.8221 Sesungguhnya Allah mengetahui hajat lelaki tersebut untuk kembali kepada isterinya dan hajat isterinya untuk kembali kepada suaminya. Lalu Allah swt menurunkan ayat: Maksudnya. 8220Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu), lalu habis masa idah mereka maka janganlah kamu (wahai wali-wali nikah) menahan mereka daripada berkahwin semula dengan (bekas) suami mereka, apabila mereka (lelaki dan perempuan itu) bersetuju sesama sendiri dengan Cara yang baik (yang dibenarkan oleh Syarak). Demikianlah diberi ingatan dan pengajarand dengan itu kepada sesiapa di antara kamu yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu dan lebih suci. Dan (ingatlah), Allah mengetahui (akan apa jua yang baik untuk kamu) sedang kamu tidak mengetahuinya.8221 (al-Baqarah. 232) Setelah mendengar ayat ini, Ma8217qal berkata. 8220Aku mendengar (arahan) tuhanku dan aku mentaatinya.8221 Kemudian dia memanggil lelaki tersebut dan berkata. 8220Aku mengahwinkan engkau (dengannya) dan aku memuliakan engkau.8221 i - Wanita yang ditalak Allah swt telah mewajibkan iddah bagi wanita yang ditalak berdasarkan surah al-Baqarah ayat 228. Yang dimaksudkan dengan wanita yang ditalak disini ialah wanita balighah yang berkahwin dan berlakunya al - Dukhul () akan tetapi tidak hamil, atau wanita yang telah putus haid. Ini kerana wanita yang berkahwin, kemudian diceraikan sebelum berlakunya al-Dukhul, maka tidak ada iddah padanya berdasarkan firman Allah swt dalam surah al-Ahzab ayat 49. Maksudnya. 8220Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang iddah yang kamu boleh hitungkan masanya. Por favor, adicione-se a itu, berilah Mutah (pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang sebaik-baiknya.8221 (al-Ahzab. 49) ii - Wanita hamil Tempoh iddah bagi wanita yang hamil ialah selepas melahirkan anak. Berdasarkan firman Allah swt di dalam surah al-Tolaq ayat 4: Maksudnya. 8220Dan iddah bagi perempuan-perempuan yang mengandung, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan anak kandungannya. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya. Iii - Wanita yang telah putus haid. Iddah bagi wanita yang telah putus haid ialah selama tiga bulan berdasarkan firman Allah swt di dalam surah al-Tolaq ayat 4: Maksudnya. 8220Dan perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus asa dari kedatangan haid, jika kamu menaruh syak (terhadap tempoh idah mereka) maka idahnya ialah tiga bulan dan (demikian) juga idah perempuan-perempuan yang tidak berhaid. Di bahagian awal tulisan ini, telah dinyatakan para ulama berbeza pendapat tentang maksud kalimah quru8217 yang digunakan di dalam ayat. Dari sudut bahasa ia boleh membawa maksud suci dan boleh juga membawa maksud haid. Di bawah ini dinyatakan pendapat para ulama: i - Imam Malik dan Imam al-Syafi8217ie. Berpendapat quru8217 membawa maksud suci. Pendapat ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan daripada Ibn 8216Omar, 8216A-isyah dan Zaid bin Thabit. Ini juga merupakan salah satu pendapat Imam Ahmad. Imã Abu Hanifah dan Imam Ahmad (dalam salah satu riwayat yang lain daipadanya). Berpendapat quru8217 membawa maksud haid. Pendapat ini berdasarkan riwayat daripada 8216Omar, Ibn Mas8217ud, Abu Musa, Abu Darda8217 dan selain mereka. Al-Syeikh Muhammad Ali al-Sobuni, suposto pendapat Imam Abu Hanifah e Imam Ahmad. Demikian juga al-8216Allamah Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Mereka berdua berpendapat pendapat Abu Hanifah dan Imam Ahmad ini adalah yang lebih kuat. 3- Apakah hukum talaq raj8217ie () Dibolehkan kepada suami untuk rujuk semula kepada isterinya yang telah ditalaknya tanpa akad dan mahar yang baru. Demikian juga tanpa redha isterinya, selama mana isterinya masih berada di dalam iddah. Ini berdasarkan firman Allah swt di dalam surah al-Baqarah ayat 228. Ayat tersebut membawa maksud si suami lebih berhak merujuk dalam waktu iddah. Maka apabila hak rujuk adalah hak suami, maka tidak disyaratkan rujuk mesti dengan redha isteri, ianya juga tidak perlu kepada wali dan tidak perlu kepada saksi. Namun disunatkan juga kerana bimbang si isteri menafikan yang suaminya telah rujuk kepadanya. Rujuk ini boleh dilakukan dengan perkataan seperti berkata. Aku rujuk semula kepada isteri-ku untuk memelihara perkahwinan-ku.8220 Ia boleh juga dilakukan melalui perbuatan seperti mencium, menyentuh dengan syahwat atau jima8217 di sisi Abu Hanifah dan Malik. Al-Imam al-Syafi8217ie pula berkata rujuk mesti dengan perkataan yang jelas, tidak boleh dengan jima8217. Al-Syaukani berkata. Yang zahir (benar) ialah pendapat yang pertama (rujuk boleh dengan perkataan dan perbuatan). Ini kerana iddah adalah tempoh pilihan. Maka pilihan boleh dengan perkataan dan perbuatan, demikian juga berdasarkan zahir firman Allah swt. Dan suami-suami mereka lebih berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka, 8220 (al-Baqarah. 228) dan sabda Nabi viu kepada Omar ra. Yang menceritakan anaknya telah mentalakkan isterinya yang sedang haid, lalu baginda bersabda. 8220Suruhlah dia untuk merujuk kepadanya kembali () 8220, Sesungguhnya rujuk harus dengan perbuatan, kerana ia tidak dikhususkan dengan percakapan sahaja. Siapa yang mendakwa yang rujuk itu khusus dengan percakapan sahaja maka dia perlu datangkan dalil.8220 4- Apakah talaq tiga dalam satu lafaz jatuh tiga atau satu Allah berfirman di dalam surah al-Baqarah ayat 229, bahawa talaq itu suatu yang terpisah dan berasingan, maksudnya . 8220 Talak (yang boleh rujuk semula) itu dua kali.8220 Para ulama berbeza pendapat bagi talak tiga di dalam satu lafaz, adakah hukumnya jatuh talak tiga atau satu. I - Kebanyakan sahabat, tabi8217ien dan imam mazhab yang empat berpendapat talak tiga dalam satu lafaz, hukumnya jatuh talak tiga dalam keadaan perbuatan itu haram, dan sebahagian yang lain berpendapat makruh. Ii - Sebahagian ahli zahir berpendapat talak tiga dalam satu lafaz, hukumnya dikira sebagai talak satu. Inilah juga pendapat Towus (), mazhab Imamiyah, Ibn Taimiyyah dan pendapat ini juga diambil oleh sebahagian ulama mutaakhirin (kemudian) dari kalangan fuqaha8217 sebagai mengelakkan kesukaran kepada manusia, dan mengelak berlakunya keburukan. Al-Syeikh Muhammad Ali al-Sobuni di dalam kitabnya Tafsir Aayaat al-Ahkam membuat kesimpulan dan menyatakan pendapat jumhur (kebanyakan) ulama adalah pendapat yang lebih kuat dalam masaalah ini. 5- Apakah hukum wanita yang ditalak tiga dan bagaimanakah dia dapat bersama dengan suami pertamanya semula Allah swt berfirman: Maksudnya. Sesudah (diceraikan dua kali itu), jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain. Setelah itu kalau ia diceraikan (oleh suami baharu itu dan habis idahnya), maka mereka berdua (suami lama dan bekas isterinya) tidaklah berdosa untuk kembali (semula), jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah dan itulah aturan-aturan Hukum Allah, diterangkanNya kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan memahaminya.8220 (al-Baqarah. 230) Isteri yang telah ditalak oleh suaminya sebanyak tiga kali, mereka tidak boleh lagi untuk rujuk semula sehinggalah isteri yang ditalak itu berkahwin dengan lelaki yang lain. Talak tiga ini dinamakan oleh para fuqaha8217 sebagai Talak Ba-in (). Jumhur ulama dan para imam muhtahid () berpendapat, firman Allah swt yang bermaksud. 8220sehingga ia (si isteri) berkahwin dengan suami yang lain8221. Memaksudkan jima8217, bukan sekadar akad sahaja. Maka tidak dibenarkan bagi suami merujuk kembali kepada isteri yang telah ditalaknya sebanyak tiga kali, sehinggalah isteri tersebut berkahwin dengan lelaki yang lain dan melakukan hubungan suami isteri dengan suami keduanya dan mereka pula bercerai. 6- Hukum al-Muhallil (161516161617) atau Cina Buta Al-Muhallil (161516161617) dibaca dengan dikasrahkan huruf 8216Lam8217, membawa maksud lelaki yang berkahwin dengan wanita yang telah ditalak tiga bertujuan menghalalkan wanita tersebut untuk suaminya yang pertama. Para ulama berbeza pendapat tentang nikah Muhallil ini: i - Imam Malik, al-Syafi8217ie, Ahmad dan al-Thauri berpendapat nikah al-Muhallil ini adalah Batil. Nikah tersebut tidak dapat menghalalkan suami pertama untuk merujuk semula kepada isterinya. Mereka berdalilkan dengan beberapa hadith Nabi saw, antaranya: 161416141614 1615 16141617 16141617 Maksudnya. 8220Rasulullah viu melaknat al-Muhallil dan al-Muhallal.8221 Demikian juga mereka berdalilkan dengan hadith yang menceritakan tentang isteri Rifa8217ah () yang telah ditalak sebanyak tiga kali, kemudian dia berkahwin dengan Abdul Rahman bin al-Zubair. Kemudian dia mahu rujuk semula kepada suami pertamanya Rifa8217ah. Nabi viu tidak membenarkannya seraya berkatanya: 1567, Maksudnya. 8220Kamu mahu kembali kepada Rifa8217ah. Tidak boleh, sehinggalah kamu merasai madunya (Abdul Rahman 8211 suami keduanya) dan dia merasai madu-mu.8221 ii - Ulama mazhab Hanafi dan sebahagian ulama mazhab al-Syafi8217ie pula berpendapat, nikah tersebut makruh bukan batil. Ini kerana penamaannya sendiri sebagai al-Muhallil (yang menghalalkan) yang menunjukkan sah, kerana ia menjadi sebab kepada halal. Diriwayatkan daripada al-Auza8217ie tentang nikah al-Muhallil, katanya. 8220Buruk apa yang dilakukan, dan perkaahan itu harus.8220 Al-Syeikh Muhammad Ali al-Sobuni di dalam Tafsir Aayaat al-Ahkam menyatakan yang benar dalam permasaalahan ini adalah pendapat jumhur. Ini kerana asal nikah itu bertujuan berterusan dan kekal hidup bersama. Maka menjadikan tempoh bagi nikah adalah dilarang, dan ia membatalkannya disebabkan ia menyamai nikah Mut8217ah () yang batil dengan kesepakatan para ulama. Al-Imam Ibn Kathir berkata. 8220Dan maksud daripada perkahwinan kedua, dia berkehendak kepada wanita yang dikahwininya, bertujuan hidup bersamanya, sepertimana dia hendak mengahwininya. Imam Malik mensyaratkan dengan perkahwinan itu, dia melakukan hubungan jenis yang halal dengan isterinya, kalau dia melakukannya dalam keadaan haram seperti isterinya sedang berihram, atau sedang berpuasa, atau sedang beri8217tikaf, maka masih tidak dihalalkan untuk suami yang pertama dengan hubungan ini. Al-Hasan al-Basri pula mensyaratkan al-Inzal (keluar mani), seolah-olah dia memahaminya por sabda Nabi viu 8220sehinggalah kamu merasai madunya, dan dia merasai madu-mu8220 Kemudian al-Imam Ibn Kathir menyambung lagi. 8220Adapun jika suami yang kedua, tujuannya berkahwin untuk menghalalkan wanita yang ditalak tiga itu kepada suaminya yang pertama, maka dialah al-Muhallil yang thabêan danãkk kepadanya di dalam beberapa hadith. Maka apabila jelas tujuannya dengan akad tersebut, batallah nikah tersebut di sisi jumhur para imam.8220 Islam sebagai agama yang sempurna dan lengkap, telah mengatur segala peraturan yang akan dilalui oleh setiap penganutnya. Antara peraturan tersebut ialah sekitar persoalan talak. Islam tidak seperti agama ciptaan manuscrito yang lain, yang hanya membicarakan persoalan kahwin. Namun tidak memberi jalan penyelesaian bagai pasangan yang tidak dapat escondido bersama disebabkan faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan. Apabila tidak ada jalan keluar, maka sudah tentu yang menjadi mangsa ialah pihak isteri yang lemah. Islão sebagai sebuah agama yang diturunkan por Allah Swt menyedari escondido berumah tangga mengandungi berbagai asam-garam dan panca-robanya. Bukanlah suatu yang mudah untuk dua insan (suami dan isteri) yang berbeza latar belakang pendidikan, keluarga, budaya, cara dibesarkan dan cara berfikir untuk hidup sebumbung. Menyedari hakikat ini, Islam telah memperuntukkan jalan keluar bagi pasangan yang tidak dapat meneruskan hubungan mereka. Jika mereka teruskan juga akan berlaku penginayaan dan seumpamanya. Kerana yang demikian ini, islam telah menggariskan peraturan peraturan perkahwinan dan talak. Semuanya adalah untuk dituruti oleh manusia dalam menjalani kehidupan seharian. Semua peraturan ini adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri. 1- al-Quran beserta terjemahan. 2- Al-Tobari, Tafsir al-Tobari, versi internet. Quran. al-islamarb 3- Al-Qurtubi, Tafsir al-Qurtubi, versi internet. Quran. al-islamarb 4- Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-Azim, versi internet. Quran. al-islamarb 5- Ibn Hajar al-8216Asqalani, Fath al-Bari bi Syarh Sahih al-Bukhari, versi internet. Hadith. al-islamDisplayHier. aspDoc0ampn0 6- Muhammad Ali al-Sobuni, Tafsir al-Aayaah al-Ahkam min al-Quran, cet. Pertama, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirute. 7- Al-Imam Syams al-Din Abi Abdillah bin Qayyim al-Jauziyyah, Zaad al-Ma8217ad fi Hadyi Khair al-Ibad, versi internet. Fawzan. al-emanIslamlibviewtoc. aspBID373 8- Muhammad bin Ali bin Muhammad al-Syaukani, Nail al-Awthor Syarh Muntaqa al-Akhbar, versi internet. Fawzan. al-emanfeqhviewtoc. aspBID253 9- Al-Allamah al-Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, jld 2, cet. Maktabah al-Asriyah, Beirute, em 2002. Tentang Bin Sahak binsahak MOHAMAD ABDUL KADIR BIN SAHAK 160 Bekas Pegawai Penyelidik di Institut al-Qayyim, dan sekarang bertugas de Jabatan Mufti Negeri Perlis. Mendapat pendidikan awal agama de Maahad al-Tarbiah al-Islamiah Kampung Tengah Derang, Kedah Darul Aman yang lebih dikenali sebagai Pondok Derang atau Pondok Ustaz Nik Mat. Seterusnya menyambung pengajiannya di Kuliah al-Huda li al-Tafaqquh fi al-Din di Dewan Pengajian al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Mengkuang Pulau Pinang. Pemegang Diploma Pengajian Syariah dari Kolej Dar al-Hikmah Kajang Selangor e Ijazah Sarjana Muda Fiqh Dan Usul Fiqh dari Universiti Madinah Antarabangsa (MEDIU). 160 Sempat160 bertalaqqi beberapa kitab bersama al-Syeikh Basir Ahmad al-Solad, Pengerusi Badan Ulama Somália, antaranya kitab Fiqh al-Muqarin yang masyhur, Bidayah al-Mujtahid wa Nihayah al-Muqtasid, Hasyiah al-Usul al-Thalathah, Mukhtasar Sahih al - Bukhari dan lain-lain.160Talak Bagian 1 (Hukum Talak) Semua yang terjadi dalam perjalanan escondido seorang manuscrito merupakan kehendak Rabbnya Yang Maha Agung. Seorang manusia tidak akan selamanya merasa bahagia dan juga tidak akan selamanya menanggung nestapa. Dari semua perputaran kejadian yang kita temui pada setiap episódio kehidupan membawa pelajaran dan hikmahnya masing-masing agar kita semakin mengerti hakikat penciptaan kita selaku hamba di muka bumi ini. Allah taala telah menciptakan segala sesuatunya berpasang-pasangan, ada laki-laki dan ada perempuan, ada suka dan ada duka, ada pertemuan dan ada perpisahan. Sudah lumrah bagi setiap hal yang memiliki awal pasti juga memiliki akhir, tidak terkecuali dalam ikatan pernikahan. Ada waktunya a um amigo e um amigo. Por favor, escreva um comentário sobre este artigo. Perpisahan yang terjadi bukanlah akhir dari sebuah perjalanan hidup, melainkan sebuah pembelajaran untuk pendewasaan diri. Kali ini, kita akan berbicara tentang perpisahan antara dua insan yang mencinta, antara sepasang suami istri. Berpisahnya sepasang suami dan istri disebabkan oleh dua hal umum yaitu, kematian dan perceraian. Ikatan pernikahan yang dipisahkan karena kematian, adalah suatu hal lumrah yang dapat kita fahami bersama. Namun, perpisahan antara suami dengan istri dapat juga disebabkan oleh perceraian. Bagaimanakah Islam mengatur masalah perceraian ini Kemudian, apa yang sajakah yang harus dilakukan oleh seorang wanita ketika perpisahan itu terjadi Ketika Harus Berpisah Perpisahan yang diakibatkan oleh perceraian memiliki ruang lingkup bahasan yang lebih luas daripada perpisahan yang diakibatkan oleh kematian. Untuk itu, kita harus mengetahui beberapa masalah yang dibahas dalam ruang lingkup perceraian terlebih dulu, sebelum kita membahas hal-hal apa saja yang harus dilakukan oleh seorang wanita setelah terjadinya perpisahan. A. Definisi dan Hukum Talak Talak () menurut bahasa adalah melepaskan ikatan. Kata tersebut diambil dari lafazh yang maknanya adalah melepaskan dan meninggalkan. Sedangkan talak menurut istilah hukum syara adalah melepaskan atau memutuskan ikatan pernikahan. Lihat Terj. Al-Wajiz (hal. 627), Ensiklopedi Fiqh Wanita (II383), dan Terj. Subulus Salam (III12) Pada talak berlaku hukum taklifi (pembebanan) yang lima, yaitu: Lihat uraiannya dalam Ensiklopedi Fiqh Wanita (II383-385) Talak hukumnya menjadi wajib. Apabila dalam hubungan berumah tangga, pasangan suami istri sering bertikai. Kemudian seorang hakim mengutus dua orang juru damai dari kedua belah pihak untuk mendamaikan keadaan keduanya. Namun, setelah juru damai melihat keadaan keduanya, mereka berpendapat bahwa perceraian adalah jalan terbaik bagi keduanya. Maka, ketika itu suami wajib menceraikan istrinya. Dan keadaan ini hampir sama seperti seorang suami eang menjatuhkan iilaa ketika dia tidak ingin rujuk dengan istrinya setelah masa iddah istrinya habis. Demikian menurut pendapat kebanyakan ulama. Talak hukumnya menjadi mustahab (dianjurkan), manakala seorang istri melalaikan hak-hak Allah seperti shalat, shaum, dan yang semisalnya. Sementara suami tidak memiliki kemampuan lagi untuk memaksanya atau memperbaiki keadaannya. Talak seperti ini juga dapat dilakukan manakala istri tidak bisa menjaga kehormatannya. Talak hukumnya menjadi mubah (diperbolehkan), ketika perceraian itu sendiri dibutuhkan. Misalkan suami mendapati akhlak istrinya buruk, sehingga suami merasa dipersulit olehnya. Sementara suami tidak mendapatkan harapan dari kebaikan istrinya. Hal ini berkaitan dengan sikap nusyuz (kedurhakaan) seorang istri terhadap suami, dan masalah ini akan dijelaskan pada tempatnya tersendiri, insyaallah. Talak hukumnya menjadi makruh. Ketika tidak ada alasan kuat untuk menjatuhkan talak karena hubungan keduanya harmonis. Sebagaimana diriwayatkan dari Amr bin Dinar radhiyallahu anhu. Ia berkata, Ibnu Umar menceraikan istrinya, kemudian istrinya berkata, Apakah kamu melihat sesuatu yang kamu benci dariku Tidak, jawabnya. Ia berkata, Lalu kenapa kau mentalak seorang muslimah yang menjaga kehormatannya Amr Bin Dinar berkata, Akhirnya beliau rujuk kembali dengannya. Sunan Sa8217id bin Manshur (nº 1099) dengan sanad yang shahih Talak hukumnya menjadi haram. Manakala seorang suami mentalak istrinya dalam keadaan haidh atau dalam keadaan suci setelah menggaulinya. Dan ini dinamakan talak bidah talak bidi. Sebagaimana akan datang penjelasannya. B. Hukum Talak tanpa Sebab Dari Jabir, Nabi alaihis shalatu foi salam bersabda: Sesungguhnya iblis singgasananya berada di atas laut. Dia mengutus para pasukannya. Setan yang paling dekat kedudukannya adalah yang paling besar godaannya. Diantara mereka ada yang lapor: Saya telah melakukan godaan ini. Iblis berkomentar: Kamu belum melakukan apa-apa. Datang yang lain melaporkan: Saya menggoda seseorang, sehingga ketika saya meninggalkannya, dia telah bepisah (talak) dengan istrinya. Kemudian iblis mengajaknya untuk duduk di dekatnya dan berkata: Sebaik-baik setan adalah kamu. (HR. Muslim 2813) Dalam hadis ini, iblis memuji dan berterima kasih atas jasa tentaranya yang telah berhasil menggoda manusia, sehingga keduanya bercerai tanpa sebab yang dianggap dalam syariat. Ini menunjukkan bahwa perceraian suami istri termasuk diantara perbuatan yang disukai iblis. Iblis menjadikan singgasananya di atas laut untuk menandingi Arsy Allah taala, yang berada di atas air dan dias at the langit ketujuh. Pada dasarnya talak adalah perbuatan yang dihalalkan. Akan tetapi, perbuatan ini disenangi iblis, karena perceraian memberikan dampak buruk yang besar bagi kehidupan manusia. Terutama terkait dengan anak dan keturunan. Oleh karena itu, salah satu diantara dampak negatif sihir yang Allah sebutkan dalam al-Quran adalah memisahkan antara suami dan istri. Allah berfirman: Mereka belajar dari keduanya (harut dan marut) ilmu sihir yang bisa digunakan untuk memisahkan seseorang dengan istrinya. (QS. Al-Baqarah: 102) Artikel muslimah. or. id Penyusun: Ummu Sufyan Rahmawaty Woly bintu Muhammad Murajaah: Ustadz Ammi Nur Baits Ahkaam al-Janaaiz wa Bidaauha, Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani, cet. Maktabah al-Maarif, Riyadh Al-Wajiz (Edisi Terjemah), Syaikh Abdul Azhim bin Badawi al-Khalafi, cet. Pustaka as-Sunnah, Jacarta Doa dan Wirid. Yazid bin Abdul Qadir Jawas, cet. Pustaka Imam asy-Syafii, Jakarta Ensiklopedi Fiqh Wanita. Abu Malik Kamal bin as-Sayyid Salim, cet. Pustaka Ibnu Katsir, Bogor Ensiklopedi Islam al-Kamil. Syaikh Muhammad bin Ibrahim at-Tuwaijiri, cet. Darus Sunnah, Jakarta Ensiklopedi Larangan Menurut al-Quran dan como-Sunnah. Syaikh Salim bin Ied al-Hilali, cet. Pustaka Imam asy-Syafii, Jakarta Fatwa-Fatwa Tentang Wanita. Lajnah ad-Daimah lil Ifta, cet. Darul Haq, Jakarta Meniru Sabarnya Nabi. Syaikh Salim bin Ied Al-Hilali, cet. Pustaka Darul Ilmi, Jacarta Panduan Keluarga Sakinah. Yazid bin Abdul Qadir Jawas, cet. Pustaka at-Taqwa, Bogor Panduan Lengkap Nikah Dari A Sampai Z. Abu Hafsh Usamah bin Kamal bin Abdir Razzaq, cet. Pustaka Ibnu Katsir, Bogor Penyimpangan Kaum Wanita. Syaikh Abdullah bin Abdurrahman al-Jibrin, cet. Pustaka Darul Haq, Jakarta Pernikahan dan Hadiah Untuk Pengantin . Abdul Hakim bin Amir Abdat, cet. Maktabah Muawiyah bin Abi Sufyan, Jakarta Shahiih Fiqhis Sunnah . Abu Malik Kamal bin as-Sayyid Salim, cet. Maktabah at-Taufiqiyyah, Kairo Subulus Salam (Edisi Terjemah), Imam Muhammad bin Ismail al-Amir ash-Shanani, cet. Darus Sunnah, Jakarta Syarah Al-Arbauun Al-Uswah Min al-Ahaadiits Al-Waaridah fii An-Niswah . Manshur bin Hasan al-Abdullah, cet. Daar al-Furqan, Riyadh Syarah Riyaadhush Shaalihiin . Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin, cet. Daar al-Wathaan, Riyadh Syarah Riyadhush Shalihin (Edisi Terjemah), Syaikh Salim bin Ied al-Hilali, cet. Pustaka Imam asy-Syafii, Bogor Umdatul Ahkaam . Syaikh Abdul Ghani al-Maqdisi, cet. Daar Ibn Khuzaimah, Riyadh
No comments:
Post a Comment